Vítáme Vás! Na veškeré objednávky máme dopravu ZDARMA!

Adaptogeny a jejich účinky (2. díl)

Jak konkrétně nám mohou pomoci adaptogeny při fyzickém i psychickém stresu.

Přestože funkce adaptogenů je obecné zvýšení odolnosti vůči psychickému i fyzickému stresu, účinky jednotlivých adaptogenních bylin mohou být v detailu odlišné. Níže naleznete detailní účinky vybraných nejpoužívanějších adaptogenů. 

Ženšen

Ženšen je nejznámější adaptogen a asijský ženšen je mnohými považován za nejúčinnější. U lidí bylo prokázáno, že ženšen úspěšně zlepšuje subjektivní klid a výkon paměti u zdravých mladých dospělých.

Další studie o ženšenu, tentokrát u potkanů, zjistila, že ženšen snižuje problémy nadledvinek, hladinu glukózy v krvi, triglyceridy, kreatinkinázu (enzym, který poukazuje na poškození oběhového systému související se stresem nebo poraněním) a sérový kortikosteron (další stresový hormon). Vědci dospěli k závěru, že ženšen má významné protistresové vlastnosti a může být použit k léčbě poruch vyvolaných stresem.

Ženšen má také antioxidační účinky, kdy bylo zjištěno, že zlepšuje náladu a duševní výkon a může snížit hladinu cukru v krvi nalačno a dokonce pomáhá nově diagnostikovaným diabetickým pacientům při hubnutí. 

Ashwagandha

Ashwagandha neboli witánie spavá je často označována jako indický ženšen. Její účinky na kortizol, toleranci stresu a interní stresové reakce byly studovány po celá desetiletí.

Při studiu na myších bylo prokázáno, že ashwagandha může předcházet žaludečním vředům souvisejícím se stresem, stejně jako zvyšování hmotnosti nadledvinek (příznak chronického stresu), dále pomáhá stabilizovat hladiny kortizolu a také při nespecifické rezistenci vůči stresu.

Ashwagandha nebyla studována pouze na zvířatech a laboratořích, ale také na lidech. Dvojitě zaslepená, randomizovaná kontrolovaná studie u 64 subjektů zjistila, že extrakt z kořenů Ashwagandhy bezpečně a účinně zlepšuje odolnost jedince vůči stresu a zlepšuje tak kvalitu života. Zároveň bylo zjištěno, že ashwagandha úspěšně reguluje hormony štítné žlázy u subklinických pacientů se štítnou žlázou.

Kořen Astragalus

Používá se v čínské medicíně a je o něm známo, že zvyšuje imunitu a snižuje účinky stresu. Snižuje také zánět způsobený nadměrným stresem. 

Astragalus může ve skutečnosti dočasně zvýšit hladiny kortizolu, aby tělo mohlo pozitivně reagovat na určité typy stresu. Tento rychlý vzestup v dočasném kortizolu odezní, jakmile je stresor odstraněn.

Astragalus také zlepšuje fyzický výkon, pomáhá tělu zbavit se volných radikálů, zlepšuje využití glukózy v krevním řečišti a ochraňuje játra.

Kořen lékořice

Kořen lékořice může zvýšit energii a vytrvalost, a navíc podpořit imunitní systém. Může ovlivnit krevní tlak a hladiny draslíku. Osoby s hypertenzí by však měly zvážit použití jiných adaptogenů.

U dobrovolníků napomohla suplementace kořenem lékořice k regulaci hladin hormonů spojených se stresem, a to včetně kortizolu. Další výhody kořene lékořice zahrnují potenciál pro redukci tuku u žen.

Rhodiola

Rhodiola rosea, neboli zlatý kořen, je silným adaptogenem, na který se zaměřuje mnoho výzkumů. Výzkum naznačuje, že ve skutečnosti působí jako mírný stresor při požití, což organismu umožňuje posílit jeho stresovou obranu (podobně jako to funguje u astragalu).

Lidská studie provedená v roce 2009 vědci ve Švédsku testovala vliv rhodioly na lidi trpící únavou způsobenou stresem. Zjistili, že opakované podávání rhodiola rosea působí proti únavě, zvyšuje duševní výkonnost a zejména schopnost soustředit se. Také snižuje odezvu kortizolu na stres u pacientů s únavovým syndromem.

Je zajímavé, že rhodiola může mít dokonce dopad na akutní stresové reakce, přesněji se jedná o velmi velké snížení akutního stresu způsobeného intenzivním krátkodobým tělesným cvičením u sedavých osob.

Rhodiola se také užívá pro zvýšení pracovního výkonu, při ztrátě chuti k jídlu, poruchách spánku, podrážděnosti, vysokém krevním tlaku, bolestech hlavy a únavě.

Cordyceps

Houba Cordyceps, stejně jako další medicinální houby reishi, shiitake a maitake, je houba s antioxidačními vlastnostmi. Nemusí to být adaptogeny v klasickém smyslu, ale každá ze zmiňovaných hub má adaptogenní, protinádorové a imunitu zlepšující vlastnosti.

Ohledně adaptogenních účinků má cordyceps pozitivní vliv zejména na hladiny kortizolu, zánětlivé procesy a oxidační stres. Stejně jako u astragalu dochází k rychlému vzestupu hladiny kortizolu, aby pak mohl následovat dlouhý stav velmi nízké hladiny.

Schisandra

Schisandra se používá jako adaptogen pro zvýšení odolnosti vůči chorobám a stresu, zvýšení energie a zvýšení fyzické výkonnosti a vytrvalosti.

Schisandra se však také užívá k prevenci předčasného stárnutí a k prodloužení délky života, normalizaci krevního cukru a krevního tlaku, stimulaci imunitního systému a urychlení zotavení po operaci.

Používá se také k léčbě onemocnění jater (hepatitida) a k ochraně jater před jedy, kdy podporuje růst jaterních buněk. Číňané vyvinuli lék chránící játra zvaný DBD, který je vyroben ze schizandrinu, jedné z chemikálií ve schisandře.

Mezi další použití schisandry patří léčba vysokého cholesterolu, pneumonie, kašle, astmatu, problémů se spánkem (nespavost), únavy a podrážděnosti spojené s emoční poruchou (neurastenie), premenstruačního syndromu (PMS), chronického průjmu, úplavice, nočního pocení, erektilní dysfunkce (ED), fyzického vyčerpání, nadměrného močení, deprese, podrážděnosti a poruch paměti.

Někteří lidé používají schisandru pro zlepšení zrakové a svalové aktivity, jako ochranu před zářením, prevenci kinetózy, prevenci infekce, posílení energie na buněčné úrovni a zlepšení zdraví nadledvinek.

Autor článku: Ing. Radek Svoboda

 

 

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt