Vítáme Vás! Na veškeré objednávky máme dopravu ZDARMA!

Antioxidanty, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku

antioxidanty-komplex

Buňky vašeho těla čelí každý den hrozbám. Viry a infekce na ně útočí. Volné radikály také mohou poškodit vaše buňky a DNA. Některé buňky se mohou z poškození vyléčit, zatímco jiné nemohou. Vědci věří, že molekuly zvané volné radikály mohou přispět k procesu stárnutí. Mohou také hrát roli v nemocech, jako je rakovina, cukrovka a srdeční onemocnění.

Antioxidanty jsou chemikálie, které pomáhají zastavit nebo omezit škody způsobené volnými radikály. Vaše tělo používá antioxidanty k vyvážení volných radikálů. Tím vaše tělo chrání před poškozením buněk. Antioxidanty mohou chránit organismus a zvrátit některé již vzniklé problémy. Také posilují vaši imunitu.

Volné radikály a antioxidanty

Volné radikály jsou přírodní nebo umělé prvky. Mezi činnosti, procesy a chemikálie, které mohou vést k oxidačnímu stresu, patří:

  • chemikálie, které vaše tělo vyrábí přeměnou potravin na energii
  • environmentální toxiny, jako je tabák, alkohol a znečištění životního prostředí
  • ultrafialové paprsky ze slunce nebo solária
  • další záření
  • látky ve zpracovaných potravinách
  • mitochondriální aktivity buněk
  • nadměrné cvičení
  • poškození tkáně v důsledku zánětu a poranění
  • ischemické poškození
  • konzumace určitých potravin, zejména rafinovaných a zpracovaných potravin, trans tuků, umělých sladidel a některých barviv a přísad
  • vystavení chemikáliím, jako jsou pesticidy a léky, včetně chemoterapie
  • průmyslová rozpouštědla
  • ozón

Tyto činnosti a expozice mohou vést k poškození buněk. Můžete však pomoci tělu bojovat a omezit volné radikály a škody, které způsobují. Můžete přestat kouřit, opalovat se bezpečně a jíst zdravě. A omezit volné radikály mohou také pomoci správně zvolené antioxidanty.

Nejznámější antioxidanty

Vaše tělo produkuje některé antioxidanty. Můžete je také získat z určitých potravin. Mezi běžné antioxidanty patří: 

  • vitamín A
  • vitamín C
  • vitamín E
  • beta-karoten
  • lykopen
  • lutein
  • selen
  • koenzym Q10
  • kyselina alfa-lipoová

Většinu těchto antioxidantů můžete získat zdravou výživou. Ta zahrnuje směs barevného ovoce a zeleniny a celozrnné potraviny. Semena a ořechy také poskytují dobré živiny.

Vitamin C

je ve většině ovoce a zeleniny. Jezte ovoce, jako jsou bobule, pomeranče, kiwi, melouny a papája. A také zeleninu, jako je brokolice, papriky, rajčata, květák a růžičková kapusta.

Kromě toho, že vitamín C (kyselina askorbová) je životně důležitý pro tvorbu kolagenu a velký posilovač imunity, je také silným antioxidantem. Vitamin C snadno poskytuje elektrony k neutralizaci volných radikálů a pomáhá zabránit oxidaci ve vašem těle. Používá se také k výrobě glutathionu, jiného silného antioxidantu.

Může být však těžké získat dostatek vitaminu z potravin, takže je vhodné vitamín C doplnit v suplementech nejméně 500 mg denně.

Vitamin E

Vitamin E je v některých typech ořechů a semen. Například mandle, slunečnicová semena, lískové ořechy a arašídy. Najdete ho v zelené listové zelenině, jako je špenát a kapusta. A také v sójových, slunečnicových, kukuřičných a řepkových olejích.

Vitamin E (tokoferol) je antioxidant rozpustný v tucích a chrání tuky v buněčných membránách před oxidací a poškozením. To hraje velkou roli v ochraně kůže před poškozením a stárnutím způsobeným volnými radikály, které se tvoří díky UV záření. Existuje 8 forem vitaminu E, i když preferovanou formou je alfa-tokoferol. Příjem vitamínů E můžete posílit tak, že do své stravy přidáte více ořechů, semen a olivového oleje. 

Kyselina alfa-lipoová

Kyselina lipoová (ALA) je známá jako univerzální antioxidant pro svou schopnost zmírnit oxidační stres v celém těle. Studie ukazují, že kyselina lipoová podporuje snižování hladiny glukózy v diabetických podmínkách, zvyšuje mitochondriální funkci a bojuje s předčasným stárnutím. ALA má také neuroprotektivní účinky a působí proti rakovině a působí i protizánětlivé. Kromě svých vlastních výhod může ALA také přispět k opětovnému využití vitamínu C, vitamínu E a glutathionu jako antioxidantů.

Vaše tělo vytváří kyselinu lipoovou k pokrytí základních funkcí, ale vyšší množství jsou potřebná k použití jejího potenciálu jako antioxidantu. Můžete zvýšit příjem ALA ze svalových a orgánových mas nebo doplňků. Cílem je mezi 300 a 600 mg denně.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 (CoQ10) je silný antioxidant vyrobený ve vašem těle a používaný k ochraně všech buněčných membrán. Jeho antioxidační schopnosti ho činí nezbytným pro buněčnou komunikaci, mitochondriální funkci a tvorbu ATP (energie pro buňky). Nízké hladiny CoQ10 jsou spojeny s řadou chronických onemocnění, včetně neurodegenerativních, svalových a srdečních onemocnění, stejně jako diabetu a rakoviny. CoQ10 také pomáhá využít jiné antioxidanty a udržet tkáně mladé a pružné. Čím jste starší, tím má vaše tělo delší čas přeměny CoQ10 do své aktivní formy ubichinonu, takže zvažte přidání doplňků nebo potravin bohatých na ubichinon, jako jsou maso a tučné mořské ryby. 

Vitamín C (kyselina askorbová) je životně důležitý pro tvorbu kolagenu a velký posilovač imunity, je také silným antioxidantem a čerpat ho můžete jednoduše z ovoce, zeleniny nebo z doplňků stravy.

Beta karoten

Beta karoten je v pestrobarevném ovoci a zelenině. Jezte ovoce, jako jsou broskve, meruňky, papája, manga a melouny. A také zeleninu, jako je mrkev, hrášek, brokolice a sladké brambory. Beta karoten je také v některých typech listové zelené zeleniny, jako je špenát a kapusta. 

Vitamin A

Vitamin A naleznete v mléce, másle, vejcích a játrech. 

Lykopen

Lykopen je v růžovém a červeném ovoci a zelenině, což zahrnuje růžové grapefruity, meloun, meruňky a rajčata (ta je ale třeba nejprve tepelně opracovat, jinak zůstane lykopen nevyužit).

Lutein

Lutein je v zelené listové zelenině, jako je špenát a kapusta. Můžete ho také najít v brokolici, kukuřici, hrachu, papáji a pomerančích. Je též součástí Beauty Complexu, který si zejména ženy velmi chválí pro své pozitivní účinky na kvalitu pleti, nehtů a vlasů.

Selen

Selen je v těstovinách, chlebu a zrnech, včetně kukuřice, pšenice a rýže. Najdete ho v živočišných produktech, jako je hovězí maso, ryby, krůta a kuře. Můžete ho také najít v ořechách, luštěninách, vejcích a sýrech. Selenu je především v České republice v půdě velmi nepatrné množství, a proto je velmi vhodné dodávat selen v doplňcích stravy anebo používat exotické potraviny.

Každý antioxidant má jiný chemický vliv na organismus. Každý z nich poskytuje různé zdravotní výhody. Příliš mnoho antioxidantů však může být škodlivé. Poraďte se se svým lékařem dříve, než změníte dietu nebo užívání doplňků stravy. 

Antioxidanty v superpotravinách

Kurkumin (kurkuma)

Kurkuma je zářivě žluté koření, které úzce souvisí se zázvorem. Původně pochází z Indie, používá se pro vaření a jeho léčebné účinky. Kurkumin je účinná látka v kurkumě. Má silné antioxidační a protizánětlivé účinky a je na něj zaměřena většina výzkumu ohledně kurkumy.

Kurkumin může být účinný při léčbě a prevenci chronických onemocnění, jako je rakovina, srdeční onemocnění a diabetes. Může také pomoci hojení ran a snížení bolesti.

Nevýhodou použití kurkuminu v medicíně je, že není snadno vstřebáván do těla, ale jeho vstřebávání může být zvýšeno spárováním s tuky nebo jiným kořením, jako je například černý pepř. 

Acai Berry

Açaí bobule se pěstují ve Střední a Jižní Americe a jsou plodem amazonské palmy. Acai mají vysoký obsah antioxidantů, zdravých tuků, vlákniny, vitamínů B, hořčíku, draslíku a fosforu. Je prokázáno, že tyto plody mohou pomoci potlačit a opravit oxidační poškození a pomáhají udržovat normální hladinu cukru v krvi.

Další bobulovité plodiny

Další odrůdy bobulí, jako jsou borůvky, jahody a brusinky, jsou také bohaté na vitamíny, rozpustnou vlákninu a fytochemikálie. Některé antioxidanty a rostlinné sloučeniny nalezené v bobulích mohou zpomalit růst rakovinných buněk a pomáhají chránit paměť a kognitivní funkce. 

Brusinky

Brusinky patří mezi bobule s nejvyšším antioxidativním účinkem. Brusinky mají mnoho vitamínu C a vlákninu a obsahují jen 45 kalorií na šálek. V antioxidantech bojujících proti chorobám převyšují brusinky téměř každé ovoce a zeleninu - včetně jahod, špenátu, brokolice, červených hroznů, jablek, malin a třešní.

Jeden šálek celých brusinek má 8 983 antioxidantů. I když jsou k dispozici zmrazené po celý rok, na podzim a v zimě si můžete koupit čerstvé brusinky. Čerstvé brusinky uložené v těsně uzavřeném plastovém sáčku v chladničce vydrží až dva měsíce. Vařené brusinky mohou zůstat až jeden měsíc v zakryté nádobě v lednici.  Brusinky jsou k dostání i v sušené verzi, při zachování šetrné a správné technologie máte zaručeno zachování maximálního možného množství živin a bioaktivních frakcí. Anebo můžete užívat brusinky jako doplněk stravy.

Kustovnice čínská (goji berry)

Goji berry, také známý jako wolfberry, je plodina primárně pěstována v Číně a je již dlouho součástí tradiční čínské medicíny. Nutričně má vysoké koncentrace mnoha vitamínů a minerálů, také fytochemikálií jako je beta karoten, zeaxanthin, a lycopen. Bobule Goji jsou červeno-oranžové barvy a vypadají podobně jako rozinky. Všeobecně se prodávají jako sušené bobule, ale mohou se také prodávat jako mix bobulí nebo antioxidantů, stejně jako i v tekuté formě (džus).

Smoothie, které mimo jiné obsahuje kustovnici čínskou, skvělý zdroj antioxidantů.

Withania somnifera (ašvaganda)

Ashwagandha, exotická indická bylina, má pozoruhodné vlastnosti ke zmírnění stresu srovnatelné s vlastnostmi účinných léků používaných k léčbě deprese a úzkosti. Kromě vynikajících ochranných účinků na nervový systém může být ashwagandha slibnou alternativní léčbou řady degenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba a Parkinsonova choroba. Ashwagandha má silné antioxidační vlastnosti, kdy pomáhá vyhledat a ničit volné radikály, které se účastní stárnutí a četných chorobných stavů. Ještě pozoruhodnější je, že objevující se důkazy naznačují, že ashwagandha má také protirakovinné přínosy.

Stres, environmentální toxiny a špatná výživa mají negativní vliv na naše nervové systémy. Je známa schopnost ashwagandhy nejen zmírnit stres, ale také chránit mozkové buňky před škodlivými účinky našeho moderního životního stylu. 

Meruňková jádra

Meruňková jádra mají úžasné výhody, které mohou poskytnout díky jejich antioxidačním vlastnostem. Ze semen v ovoci se vyrábí také meruňkový olej. 

Meruňková jádra jsou obrovským zdrojem vitamínu B17, draslíku a železa. Jádra obsahují neuvěřitelně vysoké hladiny mononenasycených mastných kyselin. Silné antioxidanty, které jsou v jádrech, mohou pomoci eliminovat volné radikály. Pokud se používá meruňkový olej na pokožku, pak po aplikaci zanechá pokožku zdravou, hladkou a zcela revitalizovanou.

Vitamín B17 je jedním z více vzácných vitamínů v tomto světě. Není snadno dostupný, ale má obrovské výhody pro zdraví. Tento vitamín má vlastnosti, které mohou napomoci oddělení nádorových buněk. Samotná meruňková semena obsahují nejvyšší množství této sloučeniny zabíjející rakovinu. Způsob, jakým vitamin B17 funguje, je ten, že je schopen poskytnout okamžitý nápor kyslíku do částí těla s nedostatkem kyslíku. To je proces, kterým musí buňky projít, aby mohla proběhnout detoxikace. Celková detoxikace buněk pomáhá eliminovat ty, které mohou být poškozené.

Meruňková jádra mají úžasné výhody, které mohou poskytnout díky jejich antioxidačním vlastnostem.

Chlorella

Impozantní nutriční profil chlorelly navádí k tomu, aby se chlorella nazývala jako superpotravina. I když její přesný obsah živin závisí na pěstitelských podmínkách, použitém druhu a způsobu zpracování doplňků, je jasné, že obsahuje několik užitečných živin.

Chlorella obsahuje: 

  • Protein: Chlorella obsahuje 50–60% bílkovin. Navíc je to kompletní zdroj bílkovin, což znamená, že obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin
  • Vitamín B12: Některé odrůdy chlorelly mohou také obsahovat vitamin B12
  • Železo a vitamín C: Chlorella může být dobrým zdrojem železa. V závislosti na doplňku, může poskytnout kdekoli od 6 - 40% vaší denní potřeby. Je také vynikajícím zdrojem vitamínu C, který pomáhá vstřebávat železo
  • Další antioxidanty: Malé zelené buňky chlorelly poskytují širokou škálu antioxidantů
  • Další vitamíny a minerální látky: Chlorella poskytuje malé množství hořčíku, zinku, mědi, draslíku, vápníku, kyseliny listové a dalších vitamínů B
  • Omega-3: Stejně jako u jiných řas, chlorella obsahuje omega-3. Pouze 3 gramy chlorelly poskytují 100 mg omega-3.
  • Vláknina: Ve velkých množstvích může být chlorella dobrým zdrojem vlákniny.

Kelp

Kelp, druh mořských řas, je plný dobrých živin, které mohou prospět vašemu zdraví a možná i předcházet nemocem. Tento typ mořských řas je již v mnoha asijských kuchyních základním zdrojem vitamínů, minerálů a antioxidantů.

Možná jste viděli tuto mořskou rostlinu na pláži. Kelp je typ velké hnědé řasy, která roste v mělké a na živiny bohaté slané vodě, v blízkosti pobřežních vod po celém světě. Mírně se liší barvou, chutí a nutričním profilem podle typu.

Protože absorbuje živiny z okolního mořského prostředí, je řasa bohatá na vitamíny, minerály, stopové prvky a enzymy.

Kelp je často považován za superpotravinu díky svému významnému minerálnímu obsahu. Obsahuje zvláště vysoké koncentrace jódu, který je důležitý pro optimální funkci štítné žlázy a metabolismus.

Mořské řasy, jako je kelp, jsou jedním z nejlepších přírodních zdrojů jódu, což je základní složka produkce hormonů štítné žlázy. Nedostatek jódu vede k narušení metabolismu a může také vést ke zvětšení štítné žlázy známé jako struma.

Olivový olej

Olivový olej obsahuje mnoho prospěšných látek. Vitamin E (alfa-tokoferol), karotenoidy a fenolické sloučeniny (jednoduché fenoly jako hydroxytyrosol a komplexní fenoly, jako je oleuropein) jsou všechno antioxidanty, které přinášejí výhody v prevenci některých onemocnění a stárnutí.

Obsah fenolových látek v olivových olejích se mění v závislosti na klimatických podmínkách v produkční oblasti, kdy jsou olivy sklízeny a jak zralé jsou při sběru. Vliv má také způsob výroby a skladování oleje. Fenoly mají nespočet biologických vlastností, například hydroxytyrosol inhibuje agregaci krevních destiček a je protizánětlivý a oleuropein podporuje tvorbu kyseliny dusičné, která je silným vazodilatátorem a vykazuje silný antibakteriální účinek.

Olivový olej má také příznivý ochranný účinek proti oxidaci LDL cholesterolu. Navíc také posiluje ostatní buňky v těle proti toxickým účinkům oxidantů. Zdá se, že vysoký obsah antioxidantů ve středomořské stravě významně přispívá k jeho účinku na dlouhověkost.

Vzhledem k tomu, že olivový olej je jediný olej, který lze získat z čerstvého ovoce, si tímto uchovává celou řadu látek, antioxidantů a vitamínů, které mu dodávají přidanou nutriční hodnotu. Vysvětlením vysokého obsahu antioxidantů v olivovém oleji je pravděpodobně to, že oliva je ovoce, které je vystaveno vzduchu, a musí se tak bránit kyslíku. Proto syntetizuje větší množství antioxidantů, které procházejí také do oleje. 

Panenský olivový olej, tj. olivový olej, který nebyl rafinovaný nebo průmyslově zpracovaný, je zvláště bohatý na tyto látky a má silný antioxidační účinek, chrání před poškozením volnými radikály a proti tvorbě rakoviny.

Panenský olivový olej, tj. olivový olej, který nebyl rafinovaný nebo průmyslově zpracovaný, má silný antioxidační účinek, chrání před poškozením volnými radikály a proti tvorbě rakoviny.

Autor článku: Ing. Radek Svoboda

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt