Vítáme Vás! Na veškeré objednávky máme dopravu ZDARMA!

Jak přirozeně zvýšit hladinu testosteronu?

robert-collins-362599-unsplash

Ženy produkují testosteron, ale ve významně nižším množství než muži. U člověka se testosteron produkuje ve varlatech a nadledvinách. Ženy jej produkují v nadledvinách a vaječnících. Je známo, že testosteron dosahuje vrcholu na počátku dvaceti let a pak klesá přibližně o 10% při každém následujícím desetiletí.

Postmenopauzální ženy ztrácejí funkci vaječníků a jsou v ohrožení nízkým testosteronem v pozdějším věku. S nedostatečným testosteronem jsou ženy vystaveny mnohem většímu riziku vzniku osteoporózy a dalších chronických onemocnění.

Nízký testosteron

Muži ztácejí 1,5% jejich produkce testosteronu každý rok po dosažení věku třiceti let. Muži, kteří ztratí větší podíl jejich testosteronu, jsou v tzv. andropauze.

Jedna třetina mužů starších 39 let uvádí dva nebo více příznaků nízkého testosteronu. Symptomy mužské andropauzy zahrnují snížené libido, sníženou svalovou hmotu, zvýšené hromadění břišního tuku, depresi a nedostatek výkonu. Změny v andropauze jsou postupné. Často léta zůstávají bez povšimnutí.

Jak přirozeně zvýšit váš testosteron se dočtete níže.

Protizánětlivá dieta

Klíč k stabilizaci hladiny testosteronu začíná protizánětlivou dietou. Měli byste konzumovat stravu s vyšším množstvím ovoce a zeleniny, která je bohatá na fytonutrienty. Zrna a cukry stimulují vyšší hladiny inzulínu a kortizolu.

Zdravé zdroje tuků jsou také velmi důležité pro správnou funkci hormonů. Tuky a cholesterol hrají rozhodující roli při formování struktury a tuhosti buněčných membrán. Tyto tuky ovlivňují buněčné procesy tak, že působí jako regulátory enzymů a hormonů.

Plán výživy by měl tedy sestávat z dostatečného množství dobrých tuků, jako je avokádo, kokos a olivový olej. Zvláště důležité jsou nasycené tuky, konjugovaná kyselina linolová a esenciální omega 3 mastné kyseliny.

Dobrý spánek a stres

Je naprosto nezbytné dobře spát, aby se produkovaly zdravé pohlavní hormony. Nedostatečný spánek bude mít za následek zvýšenou produkci stresového hormonu a snížení testosteronu. Výzkumy vždy zdůrazňují nebezpečí dlouhodobého stresu, který může zvýšit hladiny hormonu kortizolu a tím ovlivnit hladiny pohlavních hormonů.

Nepřirozené zvýšení kortizolu tak může rychle snížit testosteron. Tyto hormony fungují jako na houpačce podobným způsobem - jeden stoupá nahoru, druhý klesá. 

Stres a vysoký kortizol mohou také zvýšit příjem potravy, přibývání na váze a ukládání škodlivého tělesného tuku kolem vašich orgánů. Tyto změny pak mohou také negativně ovlivnit hladinu testosteronu. Pro optimální zdravotní i hormonální hladiny byste se měli snažit snížit opakující se stresové situace ve svém životě.

Zaměřte se na dietu založenou na celozrnných potravinách, pravidelném cvičení, dobrém spánku, smíchu a vyváženém životním stylu. To vše může snížit stres a zlepšit vaše zdraví a hladiny testosteronu.

Intermitentní půst 

Mít pauzu 16 hodin mezi večeří a snídaní je jedním z nejlepších způsobů, jak zvýšit testosteron.

Cvičení s vysokou intenzitou

Trénink s vysokou intenzitou, zejména zvedání těžkých vah, zvyšuje testosteron. Zapojte velké svalové skupiny, tzn. cvičení jako jsou dřepy, výpady, bench press, pull-up atd.

Čím více svalové tkáně je intenzivně stimulováno, tím více produkce testosteronu stoupne. Ujistěte se však, že máte dobrý odpočinek mezi tréninky.

Pohyb s nízkou intenzitou 

Sedavý způsob života snižuje hladinu testosteronu, ale zárověň i nadměrný trénink. Zajistětě, aby vaše cvičení bylo intenzivní, ale krátké (max. 30 minut). Po celý den si můžete dopřát spoustu pohybu s nízkou intenzitou, jako je chůze, lehká cyklistika atd.

Aminokyseliny

Získání vysoce kvalitních esenciálních aminokyselin přispěje ke zlepšení svalové síly a vytrvalosti, vybudování tkáně štíhlého těla a spalování tuků. Tato kombinace pomůže podpořit optimální hladiny testosteronu. Doporučuje se užívat dávku aminokyselin před i po tréninku pro dosažení optimálních výsledků.

Studená sprcha 

Je známo, že studené sprchy stimulují a zvyšují produkci testosteronu a zlepšují metabolismus, detoxikaci a funkci mozku.

Vitamíny a minerály

Nezapomeňte optimalizovat hladiny zinkuhořčíku a vitamínu D. Všechny tyto živiny jsou klíčové pro produkci testosteronu. Dýňová semena jsou jedním z nejbohatších zdrojů jak zinku, tak hořčíku. Vitamin D se rychle stává jedním z nejoblíbenějších vitamínů na světě. Výzkumy ukazují, že má různé přínosy pro zdraví a může také fungovat jako přirozený posilovač testosteronu. Přes jeho význam, téměř polovina západní populace má nedostatek vitamínu D, je ho tedy potřeba doplňovat jako doplněk stravy. Výzkumy prokázaly, že doplnění přibližně 3 000 IU vitaminu D3 denně zvýšilo hladiny testosteronu přibližně o 25%.

Snížení zátěže estrogenů 

Vyhněte se potravinám s fytoestrogeny, jako je sója, len a mnoho fazolí.

Bylinné doplňky

Tribulus terrestris neboli kotvičník zemní je jednou z nejsilnějších bylin zyvšujících hladinu testosteronu v těle. Užívat by jej měli všichni muži po dosažení věku třiceti let, kteří potřebují zvýšit výkon, je tedy velmi vhodný i při tréninku v posilovně.

Adaptogenní bylina ašvaganda prokázala, že snižuje stresový hormon, zvyšuje DHEA a zvyšuje hladinu testosteronu. Jedna studie testovala účinky této rostliny na neplodné muže a zjistila 17% zvýšení hladiny testosteronu a 167% zvýšení počtu spermií.

U zdravých mužů ashwagandha zvyšuje úroveň testosteronu o 15%, a zároveň snižuje hladiny kortizolu až o 20%, díky čemuž se opět zvyšuje hladina testosteronu.

Autor článku: Ing. Radek Svoboda

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt