Vítáme Vás! Na veškeré objednávky máme dopravu ZDARMA!

Nejpoužívanější výživové oleje a jejich vliv na naše zdraví

Výživové oleje, které mají skutečné přínosy pro naši výživu.

Nejste si jistí, které zdravé oleje zařadit do vašeho jídelníčku? Některé výživové oleje mají překvapivé přínosy.

Pokud jde o vaše zdraví, tuk není nutně špatné slovo. Ve stravě potřebujete nějaký tuk a ve skutečnosti tento tuk provádí některé velmi působivé úkony, jako je zvýšení energie, podpora růstu buněk, ochrana orgánů, udržení vašeho těla v teple a pomoc při vstřebávání živin a výrobě hormonů. Oleje mohou být velkým zdrojem těchto zdravých tuků, ale výběr správného oleje je klíčový.

Níže si přečtěte o vlastnostech nejlepších výživových olejů na trhu, kdy zjistíte, které oleje přidat do svého jídelníčku pro posílení zdraví. 

Olej z černého kmínu (Nigella Sativa)

Černý semenný olej se získává ze semen Nigella sativa, rostliny původem z jihozápadní Asie (běžně nazývané černý kmín). Olej nigella sativa je jantarový olej používaný při vaření a tento olej nabízí celou řadu zdravotních výhod. Jednou z klíčových složek oleje z černých semen je tymochinon, sloučenina s antioxidačními vlastnostmi.

Olej z černých semen je nabízen jako lék na stavy, jako jsou alergie a alergická rýma, astma, diabetes, bolesti hlavy, vysoký krevní tlak, poruchy trávení a revmatoidní artritida, snižuje otoky kloubů a zánětlivé markery v krvi. Olej z černého kmínu také posiluje imunitní systém, snižuje zánět a bojuje s infekcemi. Olej se používá i lokálně pro péči o pleť a vlasy, na problémy jako je akné, suché vlasy, lupénka, špatný růst vlasů a suchá kůže. Černý olej může také snížit rizikové faktory u žen, které jsou obézní.

Co se týče alergie, pak bylo zjištěno, že olej z černých semen snižuje přítomnost nasální kongesce a svědění, rýmy a kýchání již po dvou týdnech užívání.

Mírně hořká semena jsou používána také jako příchuť nebo koření v blízkovýchodní a indické kuchyni a jsou někdy sypána na chleba nebo bagely.

Možné nežádoucí účinky: 

Velmi málo je známo o bezpečnosti dlouhodobého používání oleje z černého kmínu, pokud se používá v množství vyšším, než je obvyklé v potravinách. Černý olej může zpomalit srážení krve a zvýšit riziko krvácení. Pokud máte poruchu krvácení nebo užíváte léky, které ovlivňují srážení krve, neměli byste užívat olej z černých semen. Je také možné, že olej z černých semen může interagovat s mnoha běžnými léky, jako jsou beta-blokátory a warfarin. Přestaňte užívat olej z černých semen nejméně dva týdny před plánovaným operačním zákrokem. Těhotné ženy (nebo ženy, které se snaží otěhotnět) a kojící ženy by neměly používat olej z černých semen. Poraďte se svým lékařem, pokud uvažujete o užívání černého oleje. Neměli byste přestat užívat žádné léky, aniž byste mluvili se svým lékařem. 

Rybí tuk a omega kyseliny

Zdravotní přínosy rybího oleje zahrnují jeho schopnost pomoci při hubnutí a zdravém těhotenství. Podporuje také plodnost a péči o pleť (zejména u psoriázy a akné). Je prospěšný při snižování rizika různých srdečních onemocnění, vysokého cholesterolu, deprese, úzkosti, ADHD, slabého imunitního systému, diabetu, zánětu, artritidy, Alzheimerovy choroby, očních poruch, makulární degenerace a vředů.

Ryby z chladných vod jsou bohaté na unikátní mastné kyseliny, které jsou extrahovány k vytvoření rybího oleje.

Kvalitní rybí oleje jsou čisté, nemají téměř žádnou rybí chuť a jsou pro vás tak dobré, že jsou doporučeny v národních směrnicích o zdraví srdce a dokonce jsou používány i lékařsky. Naše strava má nedostatek omega-3 mastných kyselin, které rybí olej poskytuje, a tyto dobré tuky mohou mít obrovský vliv na vaše celkové zdraví - od dětí až po lidi staršího věku. Nicméně těžení ryb z moře za účelem extrakce rybího oleje decimuje populaci ryb ze studených vod, avšak letos byl k dispozici první světový certifikovaný ekologický a 100% udržitelný rybí olej ze skandinávského oleje pstruha duhového. V současné době je ekologická, udržitelná varianta dostupná pouze jako lehký, čistý olej. Zkuste denně lžičku, a pokud máte stav, který by mohl využít plně výhody rybího oleje, jako je artritida, nebo deprese, vezměte si lžíci.

Omega kyseliny a těhotenství

Typická západní strava omega-3 kyseliny postrádá. Dva nejpřínosnější omega-3 oleje jsou jsou EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová). Ačkoli se EPA a DHA se přirozeně vyskytují společně a pracují také společně v těle, pak na druhou stranu každá mastná kyselina má své jedinečné výhody.

EPA podporuje srdce, imunitní systém a tlumí zánětlivou reakci. DHA podporuje mozek, oči a centrální nervový systém, což je důvod, proč je tato kyselina jedinečná pro těhotné a kojící ženy.

Omega-3 jsou také používány po narození dítěte k tvorbě mateřského mléka. S každým dalším těhotenstvím jsou matky více vyčerpány, a proto přidání EPA a DHA do stravy těhotných žen má pozitivní vliv na vizuální a kognitivní vývoj dítěte. Studie také ukázaly, že vyšší spotřeba omega-3 může snížit riziko alergií u kojenců.

Omega-3 mastné kyseliny mají také pozitivní vliv na samotné těhotenství. Bylo prokázáno, že zvýšený příjem EPA a DHA zabraňuje předčasnému porodu, snižuje riziko preeklampsie (onemocnění v těhotenství, vyznačuje se mnoha negativními příznaky) a může zvýšit porodní hmotnost. Nedostatek omega-3 také zvyšuje riziko deprese u matky. To může vysvětlovat, proč se poruchy nálady mohou při těhotenství a po porodu zhoršit. 

Nejlepší zdroje EPA a DHA jsou tedy ryby studených vody, jako je losos, tuňák, sardinky, ančovičky a sleď. Mnoho lidí je oprávněně znepokojeno rtutí a jinými toxiny v rybách, zejména během těhotenství. Z tohoto důvodu jsou čištěné doplňky rybího oleje často nejbezpečnějším zdrojem EPA a DHA. Vysoce kvalitní doplněk rybího oleje od renomovaného výrobce přináší zdravotní výhody EPA a DHA bez rizika toxicity. Kvalitní rybí olej je tedy možné užívat během těhotenství, též v rámci kojení a nakonec i při zavádění prvních příkrmů u dětí.

Kvalitní a certifikovaný rybí olej by měl být součástí stravy během těhotenství, též v rámci kojení a nakonec i při zavádění prvních příkrmů u dětí.

Olej pstruha duhového (Rainbow Trout oil)

Pstruh duhový (Oncorhynchus mykiss) je druh, který se vyskytuje ve studených vodách Tichého oceánu v Asii a Severní Americe, a také Skandinávie. Sladkovodní odrůdy se nacházejí ve Velkých jezerech Severní Ameriky. Pstruh duhový je jednou z nejzdravějších ryb, které můžete zahrnout do své stravy. A pokud nemáte k dispozici tuto rybu alespoň třikrát týdně, pak je vhodné užívat velmi zdravý olej z této ryby.

Hlavní zdravotní výhody oleje pstruha duhového je ve vysokém obsahu omega-3 mastných kyselin. Obsahuje také omega-6, omega-7 a omega-9 mastné kyseliny, a to ve správně vyváženém poměru. Bez ohledu na to, zda se snažíte zhubnout nebo přibrat na váze, musíte konzumovat tuk. Nicméně, ne všechny tuky jsou tvořeny stejně. Jedním z tuků, které byste měli zahrnou do svého jídelníčku, jsou omega-3 mastné kyseliny z duhového pstruha. Pstruh duhový také obsahuje značné množství komplexu vitamínu B, selenu a draslíku.

Typická západní strava obsahuje asi desetkrát více omega-6 mastných kyselin než omega-3 mastné kyseliny. Omega-6 mastné kyseliny v západní stravě pocházejí z rafinovaných rostlinných olejů ve zpracovaných potravinách. Mnoho odborníků se domnívá, že poměr omega-6 až omega-3 mastných kyselin by měl být 2:1 až 10:1. Pstruh duhový může pomoci vyrovnat poměr omega-6 k omega-3. Vyvážený poměr může přispět ke snížení rizika infarktu myokardu, srdečních onemocnění, deprese, úzkosti, rakoviny prsu, rakoviny prostaty a rakoviny tlustého střeva.

Pstruh duhový je zároveň málo kontaminovaný. Podle Fondu pro ochranu životního prostředí má pstruh duhový nízký obsah rtuti a polychlorovaných bifenylů nebo PCB. Ryby, které obsahují vysoké množství rtuti nebo PCB, mohou způsobit nežádoucí účinky, jako je poškození ledvin, duševní poruchy, poškození mozku a únavu, zejména u dětí a plodů. 

Olivový olej

Olivový olej je široce uznáván jako jeden z nejzdravějších olejů na světě. Ve skutečnosti tedy mají lidé tendenci žít déle a zdravěji v regionech, kde je olivový olej základní součástí stravy, což je především v oblastech, kde se konzumuje středomořská strava. Extra panenský olivový olej je nejkvalitnější olivový olej, který je k dispozici, a který je extrahován z olivových plodů bez použití jakýchkoli surovin nebo chemikálií.

Hlavní přínosy

Jaké jsou hlavní přínosy pro zdraví přidáním extra panenského olivového oleje do vaší stravy na základě nejnovějších vědeckých poznatků? 

Extra panenský olivový olej je fantastickým zdrojem antioxidantů a zdravých tuků.

Avšak dejte pozor na to, aby byl olej skutečně extra panenský, protože běžně je olivový olej rafinovaný a zbavený důležitých živin a antioxidantů.

Oproti tomu přírodní extrakční proces, který se používá k výrobě extra panenského olivového oleje, zajišťuje, že si tento olivový olej zachovává všechny živiny a antioxidanty z oliv.

Obsahuje více než 30 různých druhů fenolových sloučenin, které jsou silnými antioxidanty (jako jsou tokoferoly a hydroxytyrosol), které pomáhají chránit tělo před volnými radikály. Volné radikály jsou molekuly, které způsobují poškození buněk a přispívají k onemocnění a procesu stárnutí.

Tukové složení extra panenského olivového oleje také významně přispívá k vašemu zdraví. Skládá se především z mononenasycených tuků (přibližně 73%), které jsou zdravé pro srdce. Dieta s vysokým obsahem mononenasycených tuků má příznivé účinky na markery kardiovaskulárních onemocnění (srdeční onemocnění a mrtvice). To zahrnuje snížení markerů chronického zánětu, krevního tlaku, hladin cholesterolu a hladin glukózy v krvi. Extra panenský olivový olej je tedy bohatým zdrojem antioxidantů a mononenasycených tuků.

Je zajímavé, že populace žijící ve středomořských oblastech má nízkou míru úmrtnosti na srdeční choroby. I když je to způsobeno kombinací faktorů, jejich vysoká spotřeba extra panenského olivového oleje je považována za hlavní.

Olivový olej může chránit před mrtvicí, kdy mrtvice je druhým největším problémem po srdečních onemocněních. Je úzce spjata s onemocněním srdce a sdílí mnoho stejných rizikových faktorů, jako je vysoký cholesterol a vysoký krevní tlak.      

Extra panenský olivový olej může pomoci snížit riziko cukrovky typu 2. Diabetes typu 2 je charakterizován sníženou účinností inzulínu, hormonu, který přesouvá glukózu (cukr) z krve a do buněk, které mají být použity jako energie. Předpokládá se, že fenolové sloučeniny přítomné v extra panenském olivovém oleji pomáhají při metabolismu glukózy a zvyšují citlivost a účinnost inzulínu. Zahrnutí olivového oleje do vaší denní stravy tedy snižuje riziko vzniku diabetu typu 2. Ve srovnání s dietou s nízkým obsahem tuků dieta s vysokým obsahem olivového oleje pomáhá normalizovat hladinu glukózy v krvi u lidí, kteří mají cukrovku 2. typu.

Extra panenský olivový olej je nejlepší olej na vaření. Když vezmete v úvahu hlavní faktory, které ovlivňují, jak olej reaguje na vysoké teploty - oxidační stabilitu a poměr mononenasycených tuků, pak extra panenský olivový olej je jedničkou. A pokud uvažujete o oxidační stabilitě, vynikajícím antioxidačním obsahu a poměru mononenasycených tuků, stejně jako rozmanitém profilu chuti, extra panenský olivový olej je snadno tou nejlepší volbou.

Vaření s extra panenským olivovým olejem může dokonce zvýšit obsah živin ve vašem jídle. Je to právě proto, že antioxidanty v extra panenském olivovém oleji jsou tak odolné vůči vysokému teplu, že se nerozkládají a místo toho jsou absorbovány vařeným jídlem. Kromě toho také pomáhá vařeným potravinám udržet některé živiny, které jsou obvykle ztraceny při vaření.

Jedinečný olekanový obsah extra panenského olivového oleje má také protirakovinné účinky. Je zajímavé, že olekanant je antioxidant, který vzniká při extrakci extra panenského olivového oleje a nenachází se v žádné jiné potravě, a to ani v olivách.

Dieta s vysokým obsahem extra panenského olivového oleje může být také vhodná pro zdraví mozku, kdy fenolové složky extra panenského olivového oleje mohou pomoci odstranit sloučeniny, které způsobují degeneraci mozku. 

Lněný olej

Lněný olej, lisovaný za studena z malých lněných semen, je úžasně chutnající s ořechovou chutí. Jedním z hlavních přínosů lněného oleje je, že je skvělý pro vaši pleť. Způsobuje výrazné snížení citlivosti kůže, drsnosti kůže a šupinatění, zatímco hladkost a hydratace se zvyšuje. Chcete-li získat přiměřené množství lněného semínka denně, je tedy nejlepší použít olej, pokud jej používáte jako přírodní lék, vezměte si jednu čajovou lžičku denně, kterou lze přímo vmíchat do studených potravin, jako je jogurt, nebo použít k přidání do salátového dresinku.

Lněný olej způsobuje výrazné snížení citlivosti kůže, drsnosti kůže a šupinatění, zatímco hladkost a hydratace se zvyšuje.

Konopný olej

Mnoho lidí považuje semena konopí za superfood. Olej ze semen konopí má bohatý nutriční profil a poskytuje řadu výhod pro zdraví. Ačkoliv semena konopí pocházejí z rostliny Cannabis sativa, neprodukují efekt měnící mysl. 

Tato malá hnědá semena jsou bohatá na bílkoviny, vlákninu a zdravé mastné kyseliny, včetně omega-3 a omega-6. Mají antioxidační účinky a mohou snižovat příznaky řady onemocnění, zlepšovat zdraví srdce, kůže a kloubů.

Tato semena (a následně olej z nich) jsou plná výživných látek, včetně proteinu, kdy semena konopí jsou úplným zdrojem bílkovin a poskytují všech devět esenciálních aminokyselin. Konopná semena obsahují téměř tolik bílkovin jako sója. V každých 30 gramech semen nebo asi 3 lžících je 9,46 g proteinu. Poměrně málo rostlinných potravin je kompletním zdrojem bílkovin, což činí semena konopí cenným doplňkem vegetariánské nebo veganské stravy.

Semena konopí jsou také velkým zdrojem esenciálních mastných kyselin, jako je kyselina alfa-linolenová, což je omega-3 a přidávání oleje ze semen konopí do stravy může pomoci podpořit rovnováhu mezi omega-3 a omega-6 kyselinami.

Konopný olej je také vhodný pro zdraví mozku. Sloučenina CBD nalezená v semenech konopí může pomoci s neurologickými stavy. CBD a další sloučeniny v semenech mohou mít neuroprotektivní a protizánětlivé účinky a mohou také pomoci regulovat imunitní systém. Uvedený přehled naznačuje, že díky těmto potenciálním vlastnostem může CBD pomoci s neurologickými stavy, včetně Parkinsonovy choroby, Alzheimerovy choroby, roztroušené sklerózy a neuropatické bolesti, jakož i pomoc při poruchách spánku. Konopný olej může mít také antirevmatické účinky. 

Kokosový olej

Extra panenský kokosový olej má skvělé nutriční vlastnosti a zdravotní benefity.

Jedná se o olej lisovaný za studena z kokosových ořechů a po staletí se používal jako základ v asijském vaření a tradičním léčení. Kokosový olej má důležité nutriční vlastnosti a vykazuje některé důležité zdravotní účinky. Surový, panenský kokosový olej zachovává přírodní antibakteriální, protizánětlivé a antioxidační sloučeniny a při aplikaci topicky bylo prokázáno, že zmírňuje některé kožní stavy. A protože je tento tuk velmi stabilní, je mnohem lepší pro vaření než jiné rostlinné oleje, díky tomu, že nevytváří toxické sloučeniny a nemá negativní vliv na váš cholesterol.

Kokosový olej také prokazatelně pomáhá zlepšit zdraví pleti, když se použije jako krém dvakrát denně. Pro ideální vstřebatelnost je vhodné ho nanášet na lehce zvlhčenou pokožku, mnohem lépe se pak absorbuje do kůže a nezanechává mastný film. Takže si kupte sklenici do koupelny, stejně jako do kuchyně.

Kokosový olej se obvykle vyrábí sušením hmoty kokosového ořechu a následným drcením a lisováním v mlýnku, aby se získal olej. Panenský olej se vyrábí jiným způsobem, který zahrnuje odstranění smetanové vrstvy kokosového mléka extrahovaného z čerstvě strouhané kokosové hmoty.

Kokosový olej je bohatý na nasycené tuky a byl proto obětí mnoha dezinformací po dobu tří nebo více desetiletí. Standardní tvrzení bylo, že spotřeba nasycených tuků zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, což zase zvyšuje riziko kardiovaskulárních srdečních onemocnění. Faktem však stále zůstává, že země, které používají kokosový olej stovky let jako základ své stravy, mají velmi nízký výskyt srdečních onemocnění.

Autor článku: Ing. Radek Svoboda

10 důvodů, pro používat extra panenský olej v kuchyni i v péči o pokožku.

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt