Vítáme Vás! Na veškeré objednávky máme dopravu ZDARMA!

Svalové křeče a jejich řešení - přírodní vs. farmaceutická léčba

Svalové křeče se často vyskytnou, když jsou svaly přetíženy cvičením, nebo když držíte tělo v poloze, která udržuje svaly napnuté delší dobu ve stejné pozici.

Svalové křeče se vyskytují v případě, když se kosterní svaly začnou samovolně stahovat. Bolest, která může trvat několik vteřin až 15 minut nebo i déle, může být intenzivní, ale většinu času křeče neindikují závažný zdravotní problém. Často se vyskytnou, když jsou svaly přetíženy cvičením, nebo když držíte tělo v poloze, která udržuje svaly napnuté delší dobu ve stejné pozici. Zatímco křeče mohou postihnout jakýkoliv kosterní sval, obvykle se vyskytují v nohách. Křeče se objevují až u 95% dospělých. Níže si přečtěte metody, jak předcházet a léčit svalové křeče.

CVIČENÍ

Silné svaly jsou lépe schopny vydržet stres z námahy a udržení svalů v kondici je zvláště důležité pro starší lidi, protože svalová ztráta související s věkem se zrychluje. Svaly zvyklé na cvičení mají menší šanci na únavu, která je hlavním faktorem křečí. Pokud začínáte nový cvičební režim, postupně si zvyšujte svou sílu, aby se minimalizovala možnost křeče.

VODA

Svaly potřebují vodu, kdy dehydratace může zvýšit riziko křečí, zejména v horkých podmínkách. Noční křeče, tedy ty, které vás probudí, mohou být způsobeny dehydratací, ke které dochází, když spíte.

ELEKTROLYTY

Minerály jako draslík, hořčík, vápník a sodík regulují elektrické signály, které spouštějí svalové kontrakce. Nedostatek nebo ztráty způsobené potem mohou vést ke svalovým křečím. Jezte také různé potraviny bohaté na minerální látky, jako jsou mléčné výrobky, ovoce, listová zelenina a celozrnné potraviny. Pokud budete cvičit déle než hodinu, hydratujte se sportovním nápojem, který obsahuje elektrolyty.

PROTAHOVÁNÍ

Uklidněte svaly tím, že je jemně protáhnete, čímž prodloužíte svalová vlákna a povzbudíte je k relaxaci. Máte-li tendenci mít křeče nohou v posteli, použijte ručník k ovinutí kolem nohy a vytáhněte nohu nahoru, zatímco ležíte. Chcete-li mít nepřerušovaný spánek, začleňte aktivní strečink do svého denního režimu, a především se protahujte po práci.

TEPLO

Teplo z láhve s teplou vodou, teplého ručníku, vany nebo sprchy uvolňuje svaly a činí je pružnějšími. Použijte teplo po dobu 5 až 10 minut, poté pokračujte jemným protahováním. Aplikujte mast na bázi mentolu nebo lokální protizánětlivé léky proti bolesti, abyste zklidnili bolestivost, která může následovat po těžkých křečích. Při aplikaci masti používejte navíc masáž, která vám ještě více uleví od křečí a bolestí.

NSAID

Nesteroidní protizánětlivé léky, jako je ibuprofen, nebudou sice uvolňovat svaly, ale mohou zmírnit bolestivost, která přetrvává, když jsou svaly delší dobu v křeči. Léky zabírají asi za hodinu, což je důvod, proč nejsou přímo použitelné pro křeč, ale pouze pro bolest, která následuje díky křečím. Jedná se o čistě farmakologickou léčbu.

GUAJACURAN

Guajacuran je na pomezí přírodní a farmakologické léčby, jedná se o efektivní uvolňovač svalů, jehož účinná látka guajfenesin pochází z rostlin Amazonie, avšak je synteticky vyráběna. Guajacuran sice primárně snižuje psychické a emoční napětí s pocitem úzkosti a má mírně sedativní účinky, avšak ve vyšších dávkách tlumí křeče a snižuje napětí kosterního svalstva.

KOMPLEX VITAMÍNU B 

B vitamíny pomáhají dodávat energii do svalů a nervů, takže jsou důležité pro jejich normální funkci. Užívání doplňku B-komplexu třikrát denně po dobu 3 měsíců zmírňuje křeče v nohách, přičemž zbývající křeče jsou kratší a méně intenzivní.

TŘEŠNĚ

Třešně a třešňové šťávy fungují jako přírodní svalové relaxanty, protože jsou bohaté na antioxidanty a protizánětlivé sloučeniny.

BORŮVKY

Borůvky jsou vynikajícím zdrojem antioxidantů a polyfenolů, které mají protizánětlivé účinky. Snížení zánětu může pomoci svalům relaxovat a zotavit se po cvičení.

PROTEIN

Adekvátní příjem bílkovin po cvičení může pomoci snížit kontrakce svalů. Běžci, kteří v průběhu závodu dostávají kombinaci bílkovin a sacharidů, pociťují menší bolest svalů než ti, kteří konzumují pouze sacharidy.

HOŘČÍK

Hořčík je životně důležitý pro téměř všechny tělesné funkce. Je zvláště důležitý pro správné svalové kontrakce.

Potraviny s vysokým obsahem hořčíku zahrnují mandle, kešu, špenát a černé fazole. Můžete také užívat doplňky výživy s obsahem hořčíku. Příhodné je hořčík užívat i před spaním. Napomáhá ke kvalitě spánku, regeneraci a podílí se na eliminaci křečí.

KURKUMIN

Kurkumin se nachází v kurkumě, zázvoru a skořici. Výzkumy ukázaly, že kurkumin může po cvičení snížit zánětlivé markery, a tím snížit bolest a křeč ve svalech. Užívání kurkuminového doplňku nebo zahrnutí kurkumy, skořice nebo zázvoru do zdravé stravy může pomoci uvolnit svaly.

ESENCIÁLNÍ OLEJE

Olej máty peprné je populární domácí lék na bolest svalů, účinně snižuje bolest svalů po námaze. Olej z citronové trávy může být účinný při léčbě zánětu a bolesti nervů, stejně jako při bolestech svalů.

MASÁŽ

Masáž od kvalifikovaného terapeuta je skvělý způsob, jak zmírnit napjaté svaly. Masáž by měla být pevná, ale ne bolestivá. Pokud zažíváte svalové křeče, měli byste navštívit fyzioterapeuta, který vám provede odbornou masáž.

Autor článku: Ing. Radek Svoboda

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt