Vítáme Vás! Na veškeré objednávky máme dopravu ZDARMA!

Svalové křeče - proč vznikají a jak jim předcházet?

Co způsobuje křeče, jak jim předcházet a jak je léčit.

Termín svalová křeč (spasmus) označuje kontrakci svalu, která je nedobrovolná a může být velmi bolestivá. Křeč je extrémně častým problémem u těch, kteří se zabývají jakoukoliv namáhavější sportovní aktivitou. Může se objevit v jakémkoliv kosterním svalstvu. Nejčastěji může člověk trpět křečí v nohách a v jakýchkoli svalech, které procházejí dvěma spoji (např. lýtkový sval). Křeč může postihnout pouze jeden sval, ale může také vzniknout ve všech svalech dané skupiny najednou (např. ve všech svalech na nohou zároveň).

Fakta o svalových křečích 

Křeče mohou ovlivnit mnoho různých typů svalů v těle, což vede k různým příznakům. Křeče kosterních svalů jsou nejčastější a jsou často způsobeny svalovou únavou, dehydratací a abnormalitami elektrolytů. Křeč se vyskytuje náhle, je bolestivá a je obvykle krátkodobá. Může být zmírněna jemným protažením svalu.

Pokud jsou svalové křeče obzvláště bolestivé, pokud se nevyřeší nebo pokud se znovu objeví, je třeba se obrátit na lékařskou péči, aby byly nalezeny další možné příčiny.

Hladké svaly, které jsou ve stěnách dutých orgánů (jako je tlusté střevo), mohou být také v křeči, což způsobuje značnou bolest. Další příklady zahrnují bolest spojenou s menstruačními křečemi, průjmem, bolestí žlučníku a průchodem ledvinového kamene.

Zvláštní formou svalových křečí jsou dystonie, kde existuje abnormalita v chemikáliích, které pomáhají přenášet signály v mozku. Léčba může zahrnovat léky, které pomáhají obnovit hladiny neurotransmiterů na normální stav a botoxické injekce, aby paralyzují postižené svaly a zmírňují křeč.

Které svaly jsou nejvíce náchylné na křeč?

  • Lýtkový sval - zadní část dolní končetiny
  • Stehna - zadní strana stehna
  • Svaly na pažích, rukou nebo břiše
  • Kvadriceps - přední strana stehna

Projevy křečí

Svalová křeč nebo spasmus se může měnit ve stupních intenzity. Křeč se může projevit jen jako škubnutí, ale v jiných případech může být křeč velmi bolestivá. Sval samotný může být bolestivý nebo citlivý na dotek a je často nemožné, aby zraněná osoba pokračovala ve cvičení nebo jiné sportovní aktivitě. Není neobvyklé, že se svalové křeče vrátí po uvolnění několikrát do té doby, než úplně zmizí.

Kromě náhlé, ostré bolesti, můžete však také cítit nebo vidět tvrdou hrudku svalové tkáně pod kůží.

Co způsobuje křeč?

Přesná příčina svalového křeče je dosud neznámá. Křeč se může objevit bez varování, většinou však během cvičení nebo po cvičení, avšak také v posteli, kdy lýtkový sval je nejběžnějším svalem, kde vzniká noční křeč.

Mezi faktory, které mohou přispět k nástupu křeče, patří:

  • Přetížení
  • Svalová únava
  • Dehydratace
  • Natažené, ztuhlé svaly
  • Nízká tělesná zdatnost
  • Špatná technika chůze
  • Boty na vysokém podpatku
  • Cvičení v extrémním teple

Dlouhodobé účinky:

Neexistují žádné dlouhodobé vedlejší účinky na základě svalových křečí, sval může být bolavý po intenzivní křeči, ale brzy se vrátí do normálu.

Jaká je léčba křeče?

Jakmile se objeví křeč, zastavte pohybovou aktivitu a jemně protáhněte sval. Je také užitečné masírovat sval, který je v křeči. V případě křeče lýtkového svalu (velmi běžného typu křeče) držte lýtkový sval v jedné ruce a současně táhněte prsty směrem ke kolenu. Chůze může také pomoci zmírnit křeč. V těžkých případech mohou být na svaly v křečí aplikovány ledové sáčky - tyto ledové sáčky snižují průtok krve do svalů a mohou jim pomoci uvolnit se.

Jak lze zabránit křečím - prevence 

  • Zlepšit celkovou kondici, abyste předešli svalové únavě
  • Zahřívejte se před prováděním náročných cvičení
  • Před cvičením protáhněte svaly, které jsou náchylné ke křečím, aby se snížila pravděpodobnost vzniku křečí (především hamstringy a kvadricepsy)
  • Protáhnout se i po cvičení, aby se zabránilo křeči po námaze
  • Protáhněte svaly také před spaním, zvláště pokud máte tendenci mít křeče v nohou v noci. Lehké cvičení, jako je jízda na stacionárním kole po dobu několika minut před spaním, může také pomoci zabránit křečím, když spíte. Stejně tak protahujte svaly pravidelně při sedavém zaměstnání.
  • Při cvičení se dostatečně hydratujte. Hydratace závisí na tom, co jíte, na vašem pohlaví, na úrovni aktivity, na počasí, na zdraví, na vašem věku a na lécích, které užíváte. Tekutiny pomáhají svalu se stahovat a poté se uvolňovat a udržovat hydratované a méně podrážděné svalové buňky. Během aktivity doplňujte tekutiny v pravidelných intervalech a po dokončení pokračujte v pitné vodě nebo jiných tekutinách, například v iontových nápojích
  • Užívejte magnesium, zvláště pokud máte také noční křeče

Kdy navštívit lékaře?

Svalové křeče obvykle mizí samy o sobě a jsou zřídkakdy natolik závažné, že vyžadují lékařskou péči. Navštivte však svého lékaře v těchto případech:

  • Křeč způsobuje těžké nepohodlí
  • Jsou spojeny s otoky nohou, zarudnutím nebo změnami kůže
  • Jsou spojeny se svalovou slabostí
  • Vyskytují se často
  • Pokud se projevy křečí nezlepšují
  • Nejsou spojeni se zjevnou příčinou, jako je namáhavé cvičení

Autor článku: Ing. Radek Svoboda

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt