Vítáme Vás! Na veškeré objednávky od 900,- Kč máme dopravu ZDARMA!

Jak vytěžit ze suplementace zinku maximum?

anshu-a-SURgxahMXPw-unsplash

Zinek je základním a jedním z nejdůležitějších minerálů v lidském těle. Podílí se na 200 biochemických reakcí a hraje důležitou roli zejména ve fungování našeho imunitního systému. Stále častěji je skloňován i v souvislosti s onemocněním Covid-19. Bylo zjištěno, že reguluje imunitní reakce tak, aby nedocházelo k silným prozánětlivým reakcím, které virus v těle vyvolává (zdroj). Snižuje zánětlivost, zpomaluje množení viru a udržuje integritu plicní bariéry, přes kterou se snaží viry dostat do těla. To a mnohem víc umí zinek. Bohužel v dnešní době ho má většina populace nedostatek a je důležité soustředit se na jeho doplňování nejen ze stravy, ale i pomocí suplementů. I zde ale platí určitá pravidla. Jak poznáte, že se nedostatek zinku může týkat i vás a na co si dát pozor při jeho suplementaci?

Když zinek chybí…

Jestli patříte k těm šťastlivcům, co mají zinku dostatek zjistíte nejspolehlivěji z krevních testů. Než ale poběžíte k doktorovi pro žádanku zamyslete se, jestli vás trápí následující symptomy. Ty totiž zpravidla sníženou hladinu zinku v těle doprovázejí. Patří sem:

  • zvýšená tvorba akné a ekzémů
  • zhoršené hojení kožních ran
  • nepravidelná menstruace a neplodnost
  • řídnutí vlasů
  • snížená výkonnost a nedostatek energie
  • dysbalance mezi hladinou estrogenu a testosteronu, která se nejčastěji projevuje přibýváním na váze
  • snížena imunita projevující se častým nachlazením a sezónními virovými onemocněními
  • špatná cirkulace krve

kelly-sikkema-DyabOTMZfNw-unsplash

Než sáhnete po suplementech

Zinek se přirozeně vyskytuje v potravinách, které má běžně každý z nás v jídelníčku. Nejvíce ho obsahují ústřice, které mají neuvěřitelných 78,6 mg na 100 g, což představuje 524 % DDD. Ty ale u nás jen tak neseženete. Z lokálních potravin bohatých na zinek stojí určitě za zmínku hovězí a jehněčí maso, zvěřina, houby, dýňová semínka, kešu, fazole a kakao. Jak velké množství budou jednotlivé suroviny obsahovat přímo souvisí s jejich kvalitou. Takový steak od farmáře z kravičky, která se pase celý rok venku na trávě, bude přeci jen bohatší na zdraví prospěšné látky než steak koupený v plastu v supermarketu…A hlavně - přírodní zdroje zinku, zejména ty živočišného původu, se v těle nejlépe vstřebávají.

charlotte-coneybeer-p4-LAfM9yAg-unsplash

Efektivní suplementace zinku

A teď se konečně dostáváme k tomu, jak zinek efektivně suplementovat. Abyste mohli těžit z jeho pozitivních účinků, pohlídejte si těchto 5 bodů:

  • Vybírejte zinek v chelátové formě, která je pro tělo vysoce využitelná. Pokud výrobce použije chelátovou formu, musí tato informace být uvedena na etiketě. 
  • Nezapomínejte také na měď. Ta v těle ovlivňuje funkci imunitního a kardiovaskulárního systému, tvorbu červených krvinek i funkci neuronů, a právě při dlouhodobém užívání zinku se její hladina v těle snižuje (zdroj, zdroj). Vyváženou kombinaci zinku a mědi najdete například v doplňku stravy Balanced Zinc Complex od Viridianu.
  • Zkontrolujte si, jestli doplňky, které užíváte, náhodou už zinek neobsahují. Doporučená denní dávka zinku u dospělých je 15 - 30 mg, kdy zvýšenou potřebu budete mít zejména v období virových onemocnění. Pokud si nejste jisti dávkováním nebo zda je pro vás vhodné zařadit zinek do svého arzenálu, neváhejte se na nás obrátit.
  • Zinek nedoporučuji užívat nalačno nebo těsně před spaním. Pokud patříte k jedincům s oslabeným trávením, mohlo by se vám udělalo nevolno. Užíváním těsně před spaním se narušuje kvalita spánku a cirkadiánní rytmus. Nejvhodnější je tedy zinek zařadit mezi hlavními jídly nebo maximálně 90 minut před tím, než půjdete spát.
  • Pozor na fytáty neboli antinutrienty. Ty snižují vstřebatelnost zinku a paradoxně se nachází zejména v jeho rostlinných zdrojích - luštěninách, obilovinách, semenech a ořechách. Na nedostatek zinku by si tak měli dát pozor hlavně vegani a vegetariáni. Ale i v tomto případě to příroda vymyslela fikaně a obsah antinutrientů snadno snížíte fermentací, klíčením nebo namáčením.

Teď už víte co a jak :) nezapomínejte ale, že pevná imunita nestojí pouze na zinku. Jezte zdravě, pravidelně se hýbejte a užívejte si pohodu blížících se Vánoc.

Autor: Ing. Martina Bartošová

Sledujte akce a slevy
Přihlaste se do našeho newsletteru
a budete o všem vědět jako první.
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.
Výběr podle značek
Zdravý den Vitargo Viridian Vemoherb Vegan fitness The protein ball Sunwarrior Reflex Pursana Nutriworks Nutrislim Mornflake Myotec Chiba High5 Gusto Good Centzone Blender bottle Adapt